Monday 7 May 2012

allergic/alahan dan cara menanganinya

setiap org berbeza alahanya.. sesetengah org elergik pada makanan laut, habuk,hama,cat,debunga,habuk syilling,daging atau sebagainya...amat menyiksakan pada sesiapa yg mengalami alergik yg teruk,tambah2 lagi klu tersilap makan..pada peringkat awal mereka akan mengalami gatal2 dan akan di di turuti dgn.. naik gegata seluruh badan( bengkak2 merah), bersin yg berulang kali,gatal2 di bahagian mata,hidung telinga,gatal kerongkong dan asma ataupun susah bernafas... jangan memandang remeh bila elergik mula menyerang.. klu rasa tak selesa lebih baik awal2 makan ubat zyrtec sblm melarat.. klu dah melarat kita juga yg merana..
kadang2 tu rasa mcm tak silap mkn pun elergik ni blh menyerang,mungkin tanpa kita sedar kita terdedah pada hama.. oleh sbb tu sentiasa sediakan ubat/inhaler( pam asma) sbb kadang2 ni sesetengah penghidap elergik secara automatiknya akan ada asma..





inilah imej ubat zyrtec yg sentiasa berada dlm beg aku( mkn 1 biji sehari sahaja)


p/s : tidak semua org akan mengalami gelala alahan yg sama..aku menulis ni berdasarkan pengalaman aku sendiri yg mengalami elergik teruk..
( insyaAllah...dgn izinNya selepas mkn zyrtec, elergik aku akan semakin ok

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...